Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021

Η φρεγατιάδα

Αυτή η εβδομάδα πέρασε πολύ γεμάτη από την προσαρείωση του Perseverance. Πέραν τούτου φαίνεται ότι θα γυρίσουμε στην κανονικότητα πριν από τον κορονοϊό κάπου προς το Πάσχα, μόνο που στην περίπτωσή μου δεν ήταν ποτέ και τόσο ευχάριστη εκείνη η κανονικότητα. Το ότι θα ξανανοίξουν τα μπαρ δεν σημαίνει ότι θα εμφανιστεί από το πουθενά κάποιος ή κάποια να θέλει να πάει μαζί μου σε κάποιο μπαρ. Στους έξυπνους που θα πουν πήγαινε μόνος σου, βεβαίως, το έχω δοκιμάσει, αλλά ούτε κανένας μου μιλάει ούτε καλή μουσική παίζει. Κάτι γίνονταν πέρυσι στο τέλος Απόκριες, αλλά σε εκείνη την φάση πενθούσα για τον θείο μου και δεν ένιωθα και τόσο καλά. Το άλλο όμως που ασχολούμαι σε αυτή την φάση είναι η λεγόμενη φρεγατιάδα, ή πιο κανονικά ο μη-διαγωνισμός για την επιλογή της νέα φρεγάτας. Και λέω μη διαγωνισμός διότι δεν έχει γίνει κανονικός διαγωνισμός καθότι με βάση τον νόμο Βενιζέλου οι απαιτήσεις είναι τρελές (πχ ο διευθύνων σύμβουλος της Lockheed Martin, των φρεγατών MMSC, πρέπει να αποδείξει ότι δεν έχει υπεράκτιες) με αποτέλεσμα να κόβωνται όλοι από έλλειψη χαρτιών. Το ΠΝ απλά έχει λάβει ανταγωνιστηκές προτάσεις που αξιολογεί αν και μέχρι τέλους η απόφαση θα είναι πολιτική. Υπάρχει αποδεδειγμένα ανωμαλία στην όλη κατάσταση, αλλά αλλιώς ο διαγωνισμός θα τελείωνε σε μία διετία. Ο όλος διαγωνισμός είναι αποτέλεσμα της περυσινής επίθεσης στην Ελλάδα με το Ορούτς Ρέις και η όλη διαδικασία έχει να κάνει και με το ότι έστω στο και πέντε η πολιτική ηγεσία ξύπνησε. Η Ελληνική ελίτ είναι πρόθυμη να καταπιεί πολλά αλλά όπως και πριν από 2500 χρόνια ένα πράγμα είναι αδιαπραγμάτευτο: Δεν επιθυμεί ξένη επιλογή της ηγεσίας της χώρας. Οι Αθηναίοι είχαν στείλει επί Κλεισθένη πρεσβεία στον Μεγάλο Βασιλιά και είχαν δεχτεί να δώσουν γη και ύδωρ, αλλά όταν τους είπε ότι πρέπει να ξαναβάλουν τύρρανο τον Ιππία αρνήθηκαν και αποφάσισαν μαζί με τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι πάντα ήταν αρνητικοί στους Πέρσες, να ηγηθούν της αντίστασης. Έτσι λοιπόν και ο Μητσοτάκης ο οποίος είχε μιλήσει με τον Ερντογάν, όταν είδε ότι έστειλε τον όχλο να ρίξει τον Έβρο με σκοπό να ανατρέψει την κυβέρνηση του, πέρασε στο πλευρό της αντίστασης ενώ η αδερφή του μας είχε προϊδεάσει ότι ήταν της συννενόησης. Μάλιστα και άτομα τύπου Πρετεντέρης ο οποίος επί Σημίτη έγραφε τι καλή που είναι η Ελληνοτουρκική φιλία και έκανε τεμενάδες στην υποχωρητικότητα, άρχισε να γράφει πως πρέπει να αντισταθούμε.

Σήμερα στην Καθημερινή είχε άρθρο το οποίο δεν έχω διαβάσει διότι δεν έχει εμφανιστεί online ακόμα με την σχετική αξιολόγηση. Με βάση την σειρά (από καλύτερη σε χειρότερη) συν την Ιταλική πρόταση στο τέλος που δεν έχει αξιολογηθεί ακόμα οι προτάσεις είναι οι εξής

1. Η Γαλλική πρόταση. Ως νέα φρεγάτα προτάσσεται η Belh@rra γνωστή και ως FDI σε 2 στην ελληνική εκδοχή αντιαεροπορικής άμυνας και 2 στην Γαλλική γενικών καθηκόντων. Ενδιάμεση λύση μάλλον μιλάμε για μη εκσυγχρονισμένες Lafayette ή κλάση Cassard. Γενικά το όλο πρόγραμμα ξεκίνησε από την Belh@rra και πήγαινε για απευθείας ανάθεση μόνο που δεν κατέβαζαν οι Γάλλοι την τιμή τους. Η Belh2@rra σχεδιάστηκε και με βάση της επιθυμίες του ΠΝ επειδή οι FREMM απεδείχθησαν πανάκριβες. Η σχεδιάση είναι σύγχρονή, η αντιαεροπορική κάλυψη εξαιρετική και οι Γαλλοί ουδέποτε μας έκαναν τα τσαλίμια που μας έχουν κάνει οι Αμερικανοί αρκεί βέβαια να τους πληρώναμε χρυσάφι, οι Αμερικανοί πάντα ήταν φτηνότεροι. Θέμα είναι ότι πρόκειται ίσως για την πιο ακριβη πρόταση, αν και φτηνότερη της εποχής της απευθείας ανάθεσης ενω η ενδιάμεση λύση χωλαίνει. Και οι δύο προτάσεις είναι νεώτερες των S που θα αντικαταστήσουν αλλά είναι ανεπαρκώς εξοπλισμένες. Είναι αυτό γενικό πρόβλημα των γαλλικών πλοίων, η χώρα χρειάζεται αριθμούς σκαφών περισσότερο από όπλα διότι έχει πολύ μεγάλη ΑΟΖ (2η μεγαλύτερη στον κόσμος μετά τις ΗΠΑ) να προστατεύσει και την σήμερον ημέρα είναι φτηνότερο να χτίζεις πλοίο παρά να το εξοπλίζεις. Τέλος τελευταία φορά που είχαμε πάρει Γαλλικά πλοία ήταν προπολεμικά, κυριολεκτικώς.

2. Η Αμερικανική πρόταση. Ως νέα φρεγάτα προτείνεται η MMSC και για ενδιάμεση λύση είτε καταδρομικά Tincoderoga είτε φρεγάτες LCS από τις πρώτες και προβληματικότερες. Η MMSC προέρχεται από την LCS με βάση τροποποιήσεις για την Σαουδική Αραβία που την υιοθέτησε. Η LCS ανήκει στην κατηγορία των όπλων που σχεδιάστηκαν επί Κλίντον και η λογική ήταν ότι με νεώτερη τεχνολογία θα ξεπεράσουμε τους περιορισμούς, οι περισσότερες προτάσεις των οποίων είτε απέτυχαν (πχ αντιτορπιλικά Zumwalt) είτε απεδείχθησαν πολύ ακρίβότερες και καθυστερούν (F-35). Με την LCS έχεις ένα ταχύτατο σκάφος, διπλάσια ταχύτητα από συμβατικές φρεγάτες, που θα είχαν τα ανάλογα όπλα με την αποστολή σε weapons pod και όποια αποστολή χρειάζονταν θα έστελναν μόνο το pod στο εκεί πλοίο και θα άλλαζε από πχ τον αντιαεροπορικό πόλεμο στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Επίσης η αναβάθμιση θα ήταν απλά να βάζουν καινούργιο pod. Μόνο που από τα τεσσάρων τύπων pod που δημιούργησαν το μόνο που λειτουργεί ικανοποιητικό είναι αυτό του ναρκοπολέμου, μάλιστα το βομβαρδισμού επιφανείας είναι προβληματικότατο, συν τα συνεχή προβλήματα που εμφάνισε το πρωτοποριακό σύστημα πρόωσης. Το τελευταίο είναι σε φάση επίλυσης, αλλά ο βασικός λόγος που μας δίνουν τα LCS ενώ δεν έχουν συμπληρώσει εικοσαετία είναι ότι δεν μπορούν να πάρουν τις προσαρμογές. Η MMSC είναι Σαουδαραβική εκδοχλή με κανονικά μόνιμα όπλα μόνο που είναι ελαφρά οπλισμένη σε αποστολή γενικών καθηκόντων. Στις συνεντεύξεις τύπου η Lockheed Martin έχει αναφέρει ότι μπορεί να βάλει δεύτερο εκτοξευτή ώστε να φτάσει στο επίπεδο ώστε να καλύπτει έστω και σε μέτριο βαθμό την αντιαεροπορική άμυνα περιοχής. Τα καταδρομικά Ticonderoga μπορεί να συμπληρώνουν τριαντακονταετία αλλά με τα όπλα που έχουν αλλάζουν εντελώς τον αντιαεροπορικό πόλεμο στο Αιγαίο και εξασφαλίζουν την ελληνική υπεροχή. Το πρόβλημα είναι ότι είναι πολύ ακριβό να μας αγοράσουμε τον πλήρη φόρτο μάχης για 1 μόνο πλοίο, πέρνει πολλά ακριβά βλήματα. Το ΠΝ θα προτιμούσε Arleigh Burke αλλά εκτός αν κάνει φοβερή πολιτική απόφαση ο Biden προσωπικά δύσκολα γίνεται. Το USN σκοπεύει να κρατήσει τα Burke σε υπηρεσία όσο γίνεται, ενω παραδοσιακά αποσύρει πλοία κάπου μία δεκαετίας πριν το τέλος του σχεδιαστικού χρόνου, εκτός αν μιλάμε για αεροπλανοφόρα. Το ΠΝ έχει ζητήσει μάλιστα να αγοράσει νέας κατασκευής Burke παρά MMSC, δεν μας έχει γίνει προσφορά ακόμη

3. Η Ολλάνδική πρόταση. Ως νέα φρεγάτα προτείνεται η Sigma 115 ή γενικά πλοία αυτής της οικογένειας και ως ενδιάμεση τις φρεγάτες Μ, εξέλιξη της S που ήδη έχει. Γενικά το ΠΝ έχει εξαιρετική εμπειρία με τα Ολλανδικά πλοία και γενικά θα ήθελε να αποκτήσει περισσότερα μεταχερισμένα, απλά του ειπώθηκε ότι το νωρίτερο που θα αποσυρθούν οι αντιαεροπορικές L είναι το 2027. Οι Ολλανδοί προσφέρουν πλοία στην μισή τιμή των Γάλλων με παρόμοιες ικανότητες, έστω και αν είναι σε εκείνη την αιχμή της τεχνολογίας. Οι Μ μπορούν επί τόπου να μπουν σε ελληνική υπηρεσία, δεν θα χρειαστεί τόση εξοικείωση.

4. Η Γερμανική πρόταση. Όταν η πρόταση δημοσιοποιήθηκε στον τύπο εμφανίστηκαν σχόλια της μορφής "το ποδόσφαιρο είναι παιχνίδι που παίζουν δύο ομάδες και στο τέλος κερδίζουν οι Γερμανοι με γκολ στο 90". Κατά τα φαινόμενα έχουν γίνει αρκετές προτάσεις για διάφορα βαλλάντια αλλά με την τιμή των Γάλλων μας προσφέρουν φρεγάτες ΜΕΚΟ Α200-Α300, ολοκλήρωση των δύο υποβρυχίων που είναι το μπλέξιμο του Σκαραμαγκά διότι τα παραγγείλαμε αντί εκσυχρονισμό δύο άλλων αλλά πάψαμε να πληρώνουμε, δεν αναφέρεται ενδιάμεση λύση αλλά δεν είναι κάτι που γεμίζει το μάτι του ΠΝ (σύμφωνα με το τι λένε στο ίντερνετ) και πιθανόν άλλα μεταχειρισμένα γερμανικά όπλα όπως πυροβολά PzH-2000 για τον Στρατό Ξηράς. Το βασικό πρόβλημα της Γερμανίας, όπως και την Ισπανίας είναι πολιτικό, αν είχαν συναινέσει σε κυρώσεις στην Τουρκία θα το είχαν πάρει

5. Η Βρετανική πρόταση. Νέο πλοίο είναι της κατηγορίας Arrowhead, πιθανόν σε Γερμανικό στυλ σε διάφορες εκδόσεις ανάλογα τι θέλει το ΠΝ σε οπλισμό (αντιαεροπορικού πολέμου ή γενικών καθηκόντων) και ενδιάμεση λύση η Type 23 γνωστή και ως Duke class. Η ενδιάμεση λύση είναι η μικρότερης ηλικίας χωρίς μηχανικά προβλήματα, αν και εισάγει όπλα άγνωστα στο ΠΝ, τα οποία όμως είναι και στην κύρια λύση. Το ΠΝ είναι πολύ ευχαριστημένο με τις βρετανικές ΤΠΚ που αγόρασε. Το πρόβλημα των βρεττανών είναι ακριβώς ότι έχει δικά του όπλα που δεν χρησιμοποιούν συχνά άλλοι χρήστες.

6. Η Ισπανική πρόταση. Οι Ισπανοί προσφέρουν τις F-110 που θεωρείται μία καλή σχεδίαση. Ως ενδιάμεση πρόταση προτείνεται είτε οι F-100 που είναι μεγάλου μεγέθους και δεν είναι βέβαιο αν όντως αποσύρωνται είτε οι Santa Maria που είναι ισπανική εκδοχή των Oliver Hazard Perry οι οποίες έχουν επανειλλημένα προταθεί στο ΠΝ σε διάφορες εκδοχές και επανειλλημένα έχουν απορριφθεί. Όπως και με τους Γερμανούς, το πρόβλημα είναι πολιτικό.

* Η Ιταλική πρόταση. Το αστεράκι είναι διότι δεν έχει αξιολογηθεί ακόμα από το ΠN σύμφωνα με το άρθρο του Βασίλη Νέδου στην Καθημερινη. Οι Ιταλοί προτείνουν την Ιταλική εκδοχή της FREMM, που όντως θα ήθελε το ΠΝ και είναι πιο εξοπλισμένη από την Γαλλική, ενώ ενδιάμεση λύση είτε έτοιμες FREMM είτε Maestrale. Το να πουλήσει έτοιμες FREMM φαίνεται απίθανο διότι έχει πουλήσει ήδη δύο στο Αιγυπτιακό Ναυτικό τις οποίες δεν έχει βάλει ακόμα πρόγραμμα να αντικαταστήσει. Η Maestrale είναι ίδιας ηλικίας με τις ΜΕΚΟ και έχει Ιταλικά όπλα. 

Γενικά η εμπειρία μου από φρεγάτες ήταν ότι έχω επισκευθεί σε Ναυτική Εβδομάδα και δεξιώσεις και ότι σε κάποια φάση όταν ήμουν ναύτης με φώναξαν στο σηματωρείο της ΔΦΓ για ένα πρόγραμμα που τους δώσαμε αλλά ο συγγραφέας του είχε φύγει από το σηματωρείο της ΔΥ όπου ήμουν. Μετά και την Ιταλική και Γερμανική πρόταση οι παλαιότεροι ετοιμάζουν νεώτερες προτάσεις και το θέμα αξιολογείται, με την τελική απόφαση μάλλον τον Απρίλιο. Θα εξαρτηθούν και αρκετά από τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού συμβουλίου της 25ης Μαρτίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου